تاکنون از خودتان پرسیده اید که رنگ ها چه معنایی دارند؟ هر چند که به طور کلی رنگ ها معنی یکسانی در هنر دارند اما در جوامع مختلف این گونه نیست. معنی و مفهوم رنگ در ملل مختلف با یکدیگر متفاوت است. گردشگران با ورود با کشورهای مختلف، با فرهنگ های جدیدی روبرو می شوند و همین ویژگی های متمایز است که برای گردشگران جذابیت ایجاد می کند. سفر به کشورهای دنیا در قاره های مختلف تجربه های جدیدی را برای علاقه مندان به ارمغان می آورد. یکی از این تجارب متفاوت، استفاده از رنگ در سبک زندگی، معماری و اعتقادات این کشورها است. رنگ در میان کشورهای مختلف، برداشت های مختلفی دارد و به شکل های متفاوتی تعبیر می شود. آگاهی از مفهوم رنگ در کشورهای مختلف، می تواند در ارتقای تجربه سفر گردشگران تاثیر گذار باشد. در مورد پیامی که به مخاطبهای سراسر دنیا انتقال میدهید توجه خاصی داشته باشید. یکی از وجوه طراحی که گاهی به طور ناخودآگاه روی مخاطب تاثیر میگذارد رنگ است. رنگها در فرهنگ آمریکای شمالی معانی و ارتباطات مختلفی دارند. همین رنگها میتوانند برای مخاطبان ژاپنی و یا خاورمیانه مفهوم کاملا متفاوتی داشته باشند. رنگ در فرهنگ های مختلف مفاهیم سمبولیک متفاوتی را انتقال می دهد. در واقع تلقی مردم از هر رنگ، مبتنی بر روابطی است که آنها بین رنگها و معنایشان پدید می آورند. ادراک ذهنی انسان از محیط اطرافش، حسی از پیش تعیین شده نیست؛ این حس در نتیجه ی تعامل انسان با محیط ایجاد می شود . از آنجا که رنگ یکی از عوامل بسیار مهم در ارتباط با ادراک انسان از فضای اطرافش است، از این رو بررسی معناشناسی مفهوم رنگ در فرهنگ ها و تاثیر آن در چگونگی ادراک فضای شهری مساله ی اساسی به شمار می آید . در این مقاله در ابتدا، به معناشناسی رنگ در فرهنگ های مختلف پرداخته میشود. در ادامه ارتباط و تاثیر رنگ در چگونگی ادراک فضاهای شهری مورد بررسی قرار می گیرد و نمونه هایی از تبلور این ارتباط در فضاهای شهری معرفی خواهد شد . روش تحقیق در این پژوهش بصورت پیمایشی و مطالعه کتابخانه ای – اسنادی است و پس از تجزیه و تحلیل موارد مذکور در پایان، راهکارهایی در راستای ارتقای ادراک فضاهای شهری با تاکید بر استفاده مناسب از رنگ در فرهنگ های مختلف ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
برای نوسازی کد امنیتی کلیک کنید